23 June 2013

Interview met Laura

Wie is de vrouw achter het Nina's Nature-parfum "Laura"? Lees en ontdek... ;)






Hoi Laura! Vertel in je eigen woorden over jezelf - wie je bent, wat je fijn vindt, wat je allemaal doet, wat je passies zijn.

Wie ik ben weet ik nooit zo goed, want dat verandert steeds (en toch ook weer niet), maar ik weet wel waar ik van hou en waar ik blij van wordt: zingen, muziek maken, dansen, schrijven, schilderen, koken, tuinieren, reizen, leren, nieuwe dingen ontdekken, dingen maken, dromen. Het leven blijft één grote ontdekkingsreis voor mij. Ik weet wel dat ik beter gedij in een warm klimaat en dat ik niet zo goed tegen kou kan, daar klap ik van dicht. In de zomer bloei ik op en geniet ik enorm van alles wat ik doe, in de winter heb ik eigenlijk nergens zin in.



Kan je ons mee nemen voor een sight-seeing: wat heeft je tot hier en nu gebracht? Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen geweesd voor jou om "hier, nu" te komen?

Toen ik van de middelbare school afkwam ben ik naar Midden-Amerika gereisd voor een half jaar en later nog naar Cuba. Sindsdien ben ik verslaafd aan Latin muziek en ben ik zelf ook gaan zingen, eerst met de band van mijn vriend (die van Puerto Ricaanse afkomst is) en nu schrijf en componeer en zing ik ook mijn eigen muziek; dat had ik 10 jaar geleden nooit gedacht...
Daarnaast blijf ik ook mijn beeldende werk maken (waar ik eigenlijk voor ben opgeleid) en doe ik een leraren opleiding omdat ik mijn praktijk als autonoom kunstenaar graag wil combineren met lesgeven en het opzetten van onderwijsprojecten.
Ik heb onlangs een stage gedaan in Mexico als kunst docente en ik zo eigenlijk heel graag daar naar toe verhuizen, om onderwijsprojecten te doen en muziek te maken.


 
Wat is je lievelings gereedschap en materiaal? Waarmee werk je het liefst? Ik weet dat je multitalented bent, dus er zullen zeker meerdere "gereedschapskisten" zijn - maar noem een favoriet per passie!

Voor de muziek is dat toch wel de computer omdat je met sampling en digitaal opnemen heel makkelijk kan componeren en dingen uit kan proberen, bovendien leer je heel veel van jezelf opnemen. Daarnaast ben ik verliefd geworden op de gitaar, waar ik nog niet heel veel op kan, maar het geluid dat ik er uit krijg klinkt al zo mooi...
Voor schilderen is dat toch wel olieverf, de kleuren zijn gewoon zo mooi intens en het droogt lekker langzaam waardoor je heel veel gelaagdheid in je werk kan creëren. De laaste tijd ben ik ook met chocola aan het schilderen (wel alleen hele pure, donkere chocola) en dat bevalt ook heel goed.
Ik ben nu ook bezig te expirimenteren met het maken van papier en het recycelen van allerlei materialen, omdat ik dat graag ook in mijn onderwijs praktijk wil ontwikkelen. Ik vind het heel belangerijk dat kinderen leren recycelen en leren nadenken over verschillende materialen en wat je daar allemaal mee kan maken.








Is er een les geweest in je leven die je met ons zou willen delen?

De belangrijkste les die ik heb geleerd is dat je heel erg voorzichtig met je lichaam moet omspringen en met je energie. Ik heb een periode in mijn leven heel veel gerookt, ongezond gegeten en weinig geslapen en dat ging op een gegeven moment zijn tol eisen. Het kan jaren duren voordat je weer terug in balans bent en als je lichaam niet in balans is funcioneer je gewoon niet goed. Als je zelf niet lekker in je vel zit, kun je ook aan je omgeving niet je zorg, energie en vreugde doorgeven, dus het is belangrijk dat je echt goed voor jezelf zorgt als je er ook voor anderen wil zijn.



Waar ben je dankbaar voor op dit moment?

Voor heel erg veel, ik voel mij iedere dag ontzettend gezegend, door alle lieve mensen die ik om mij heen heb, en vooral mijn vriend, de hoeveelheid plezier en warmte en creativiteit die we iedere dag met elkaar delen, het werk dat ik doe, alle planten die in mijn tuin groeien, het eten wat ik eet, de zon die schijnt (als die dat tenminste doet) alles wat ik iedere dag leer en ontdek....het huis waar ik nu woon, de dingen die mij blijven inspireren, de geweldige zanglerares/geadopteerde oma die bij mij om de hoek woont, de lieve kindertjes op mijn werk...het park waar we altijd leuke activiteiten met ze doen, ga zo maar door...




Wij zijn heel benieuwd naar wat er komen gaat... Heb je iets in de voorbereiding wat binnenkort te zien of te beleven is?

Ik heb binnenkort een nieuw liedje uit, het is het eerste en oudste liedje dat ik ooit geschreven heb, maar helemaal opgepimpt door een hele goede pianist, bassist en percussionist en met een rap van Fernando!
(Muziek van Laura vind je hier!)



Wie is je held, inspiratiebron of voorbeeld?

Ik denk dat Fernando mijn grootste inspiratiebron is; hij is als muziekant heel ervaren en hij vult mij heel goed aan, maar hij laat mij toch ook heel erg mijn eigen ding doen. Hij is ook iemand die heel veel tegenslagen in zijn leven heeft moeten verwerken, maar ondanks dat toch heel sterk in zichzelf is blijven geloven en een heel helder doel voor ogen heeft, waar hij niet van af wijkt: muziek maken in voor en tegenspoed. Bovendien heeft hij altijd in mij geloofd en mij aangemoedigd, terwijl er genoeg mensen waren die mij adviseerden om mij iets anders dan muziek bezig te houden...
Daarnaast heb ik een vriendin, Mara, die ook echt een enorme inspiratiebron voor mij is, niet alleen omdat we vaak dezelfde dingen interessant vinden, en er ook wel overeenkomsten zijn in de manier waarop we werken, maar vooral omdat ze dingen altijd helemaal zelfstandig oppakt, zichzelf alles aanleert wat ze moet weten, en dan ook nog heel goed is in alles wat ze doet. Ze is een geweldige zangeres en componist en schrijfster en ook nog een ontzettend goede tekanaar/illustrator en beeldend kunstenaar. Ze gaat gewoon door in voor- en tegenspoed, met of zonder backing, produceert volledig zelfstandig haar eerste album, met niet alleen geweldige muziek, maar ook nog prachtig artwork. Daar heb ik heel veel bewondering voor. Daarnaast is ze ook nog iemand die andere mensen heel erg stimuleert en helpt als dat nodig is. Mara is een soort sprookjesfiguur en alles wat ze aanraakt verandert in iets magisch.....
Verder ben ik op het moment heel erg geïnspireerd door een kunstenares met dezelfde naam als ik; Laura Anderson Barbata. Ze is een kunstenares die in Mexico en New York werkt, zer werkt -net als ik zelf- in vele disciplines en maakt kunst educatie en uitwisseling van culturele kennis onderdeel van haar kunstprojecten. Zo heeft ze met de Yanomami (een stam in Venezuela die nog helemaal in het regenwoud leeft) zelf papier gemaakt waarop zei de mythen en verhalen van hun volk schreven en en uitbeeldden on druktechnieken, met de materialen (vezels, inkt etc.) uit het regenwoud. Ze heeft ook een project gedaan waarbij ze steltlopers uit NY, Trinidad en Mexico samen liet werken vanuit hun verschillende culturele achtergronden. Dat vindt ik echt geweldig, het idee dat nieuwe tradities en vormen van communicatie kunnen ontstaan door de uitwisseling van verschillende cultrurele uitingen en kunstvormen.



In een onbegrensde wereld, wat zou je het liefst doen?

Ik zou heel graag in Midden -Amerika /Caribisch gebied wonen in een mooi ecologisch "zelf-voorzienend" huis met een grote moestuin, en daar werken als onderwijzeres/kunstenares. Ik wil graag community art projecten doen, waarbij het maken van kunst tegelijkertijd een onderwijs project is, waarbij mensen vooral leren hoeveel kracht en verbeelding ze hebben en hoe ze die in kunnen zetten om dingen te maken en oplossingen te bedenken. En natuurlijk als zangeres, samen met Fernando en zijn band. Het huis heeft ook een mooie grote opname studio met een heleboel apparatuur en instrumenten waar muzieklessen gegeven worden en allemaal nieuwe muziek wordt opgenomen en geproduceerd wordt door ons. We hebben ook een band waarmee we door heel Midden - en Zuid Amerika touren, en misschien op een dag ook naar Europa (maar natuurlijk alleen als het daar zomer is : )  )
Uiteindelijk hoop ik andere mensen ook blij te maken met wat ik doe en maak, naast dat ik er zelf heel erg blij van wordt!





No comments:

Post a Comment