27 January 2013

Een interview met Grytsje van Weldaad


Ik ontmoette Grytsje op de "Ouders Natuurlijk"-beurs. Wij waren "rug-buren", stonden diagonaal rug aan rug, en begroetten alle de grootbuikige moeders in spe - met aanhang - vrolijk en geurig. Het was een druk bezochte gelegenheid, en dus hadden wij daar ter plekke niet veel tijd om elkaar te leren kennen.

De vibe van Grytsje is héél prettig, zodat wij daarna hebben nog veel contact hebben gehad, en zij is ook een heel lieve collega!

Met heel veel warmte en trots presenteer ik jullie Grytsje van Weldaad!



1. Vertel in je eigen woorden over jezelf en je bedrijf


In de roerige jaren waarin ik werd geboren werd gaven de Beach Boys een album uit, wat ik zo’n 20 jaar later tegenkwam: ‘Smiley, smile’ 

 


(met het schitterende Good vibrations). Wonderlijk, die bleef me extra bij, net als de tekst op het tegeltje wat ik als jong meisje bij familie zag; ‘wês in sinnestriel, in oar hat der ferlet fan’ (wees een zonnestraal, een ander heeft er behoefte aan). Wellicht herkende ik er onbewust een motto in waarmee ik leef: Donder en bliksem mogen er zijn, woeste wind, koude, zelfs grijze dagen - het blijft’t fijnst om juist het zonnige te delen en te verspreiden: Optimisme, genieten, lachen, ‘glimpkes’ & andere ‘random acts of kindness’.

Op de hoes lees je ‘the smile that you send out returns to you’ (Indian wisdom). Op facebook circuleert een mooi, illustrerend en vooral inspirerend filmpje daarover (linkje). Ik hecht niet aan de ‘return’, hoop vooral dat vriendelijkheid de wereld doorgaat en overal het licht versterkt. Ook voor mijn bedrijf, Weldaad - genieten van geuren, is dat de missie. De wereld aangenamer en mooier maken. 
 
Het blijkt bijzonder leerzaam, een eigen bedrijf te hebben! Veel om dankbaar voor te zijn - en veel levenslessen, over mijn verhouding tot geld en commercialiteit (opgegroeid met de idee, dat die meest vies, oneerlijk - of op zijn best onachtzaam - zijn, weet ik nu dat voldoende-commercieel-zijn nuttig kan zijn om een blijvende, opbouwende bijdrage aan de wereld te leveren). Over ontvangen. Over doen, wat bij je hoort. Hulp vragen, niet alles alleen hoeven doen. Niet dat ik dat allemaal steeds doe, dan wel beheers... ‘k ben nog wel even aan het oefenen ;)






Geworteld in de Fryske klei, heb ik, Grytsje, na mijn 18e op diverse plekken (eerst buiten- toen binnenland) gewoond en gewerkt. 
Momenteel (en als het aan mijn dochter ligt, nog járen) woon ik op een kleine maar fijne plek in Zwolle. Met eveneens kleine kantoorplek voor Weldaad in huis en ruimtes dichtbij om workshops te geven. Hier, op deze plek, is Weldaad ontstaan.

De uiterwaarden, de Wijde AA en mijn volkstuin vlakbij - en als ik de andere kant uit fiets ben ik in 10 minuten in het centrum, waar steeds meer moois en leuks te doen is. 
Daarnaast werk ik (na jaren in - en voor de wijkverpleging) nu als ambulant begeleider bij JP, een werkgever waar ik blij mee ben, omdat deze prioriteit geeft aan echt wezenlijk goede en cliëntgerichte zorg.

Ik heb een droom, om met aromatherapie en uitwendige therapieën bij te dragen aan een soort ‘oase’, voor wie dat een tijdje nodig heeft. Samen met anderen. Groen en rust om je heen; de ruimtes ademen: de materialen, vormen en kleuren geven een gevoel van welbehagen. De voeding is echt, verrukkelijk en voedt wezenlijk. Met onder meer massages, baden, yoga en voor wie het behoeft gesprekken, acupunctuur, scheppend bezig zijn, werk in de tuin, en meer.



2. Hoe ben je beland in het werk wat je nu doet?


Wellicht kun je al zeggen dat het heel vroeg begon: als kind, met heksedrankjes op een zelfgestookt vuurtje, met winkeltje-spelen met ‘kool’knopjes (paardebloem-bloemknoppen), rozeblaadjes en zelfgemaakte mini-leesblaadjes.

Op de leeftijd dat vriendinnen aan de scharrel gingen las ik (grinnik) boeken over heemtuinen, determineerde ik de ‘flora’, de wilde plantenpracht, en experimenteerde ik met tuinieren in de kruiden-, rots- en heemtuin die ik op het mooie erf van de boerderij waar ik groot werd, vlak onder leeuwarden, mocht bewerken.

Toen ik na de opleiding tot activiteitenbegeleider en wat omzwervingen mijn opleiding verpleegkunde deed (en later delen van heilpedagogiek en zorgwetenschappen), hadden de complementaire geneeswijzen, vooral fyto- en homeopathie (overigens ook ‘iatrogenese’) mijn warme belangstellling. Na werk in de psychiatrie, volgde werk in de heilpedagogie. De interesse in onder meer salutogenese, massage en aromatherapie groeide. Ik werd ambassadeur voor Weleda, deed massagecursussen. 

In 1995 kocht ik mijn eerste flesjes etherische olie, vooral van Zwaantjes op de bio-boerenmarkt in Utrecht. Ik raakte steeds meer onder de indruk van de mogelijkheden die ze boden en studeerde & experimenteerde met plezier. Maakte graag geurmengsels voor anderen en mezelf.

Nadat voldoende vrienden en buren me hadden verteld dat het zó mooi, fijn en lekker was wat ik met de etherische oliën deed, dat ik daar ‘werk van moest maken’ ben ik het avontuur van een eigen bedrijf aangegaan. Eerst nog heel klein, als Wilde Witte Roos - daarna is het rustig gaan groeien.





Ik geloof in werken met veel kennis van zaken, gecombineerd met de intuïtieve voorkeuren: van mezelf in het aanreiken van de keuzes en van de vraagsteller, in het ruiken en kiezen wat diegene het lekkerst vindt. Ik geloof in zachte kracht. Ik besteed graag ruim tijd en aandacht aan wat ik doe - zo blijkt zich ook mijn bedrijf ‘Weldaad - genieten van geuren’ al 5 jaar (waarin ik ook workshops en studie aromatherapie deed) heel rustig te ontwikkelen.
Momenteel ben ik bezig met een herbepaling en met back-office werk.

Onderwijl pruttelen in mijn ‘keteltje’ rustig de dromen die ik heb om in de toekomst nog meer weldadigs te realiseren.



3. Wat is je lievelings product en materiaal?


De etherische oliën: Holistisch en krachtig, met zoveel mogelijkheden!

‘k ben dankbaar voor alle opgedane kennis (en blíjf leren!) om ze voor een breed scala aan behoeften en klachten te kunnen toepassen en adviseren, deze apotheek van de natuur.

Wat ik de lekkerste vind, verschilt met de tijd en mijn behoeften.

Als je me vraagt wat ik bijna altijd bij me heb en enorm waardeer, zijn dat, naast m’n neus, intuïtie & mijn handen :), de helicryse (die al heel veel blauwe plekken heeft voorkomen) en good-old lavendel - zo bekend en zó uitzonderlijk nuttig.
Mijn boeken ben ik ook gek op. 

Producten... moeilijk kiezen hoor, er zijn zoveel waar ik zo enthousiast over ben. Toch wil ik deze long-time-fav’s met jullie delen: de Yun (vernevelaar - zo zalig om in huis te hebben). GLÓey (voor een wintertintelendfrisse huid). Aromagom & oregano-capsules (de aromazorg-toppers).
En rozenbottel, hazelnoot- en macadamia-olie. Smullen en smeren. Yummie!







4. Waar ben je dankbaar voor op dit moment?


Voor verwantschap en humor. Mijn warme familie. Dat ik in deze tijd leef, en zoveel lieve bijzondere mensen ken en leer kennen, ook mede door Weldaad. Voor ieder jaar. Voor het licht, wat sterker is dan de duisternis. Voor muziek. Wijn. Warme thee. Zelfgebakken koekjes. Een gezond lijf. Voor moed & geloof in vrede en rechtvaardigheid - gelukkig onuitroeibaar, zoals overal in de wereld te zien is.

Voor het werken met heerlijke, puur, geurig materiaal: het is zo bevredigend. Ik wordt iedere keer weer blij, van de enorm genietende mens die ik (mini)massages of workshops mag geven. Met ieder die het zichzelf gunt, zichzelf te verwennen met iets kostelijks van Weldaad’s webshop.

Met the little (& big) help’s from my friends - waarbij ik zeker SibeJan (vormgeving logo en site) en Manda & Hans (voor hulp en onderhoud site) wil noemen en de anderen wiens hulp,  tips en adviezen helpen om richting te blijven bepalen.


 


Kijk ik om me heen, zie ik zoveel waarover ik me blij en dankbaar voel: mijn prachtige dochter, prisma’s door zon en kristallen getoverd op mijn zelfgestucte lemen muur, twee speelse -nu lief slapende- poezen, een rommeltje bij de bank met veel te veel interessant leesvoer, kaarten van me-lieve-mensen, lekker fruit, een bijzonder mooie, grote houten schaal, m’n good-old-apple-laptop, boeken met titels als Hemelse geuren, Spice market, ‘l Aromatherapie exactement’ en The healing arts, die al een tijdje met me meereizen. Het ruiken van de geuren van amber, rode mirte en sinaasappel. Stilte. Het harpspel van mijn dochter. Voor Radiohead, Paul Simon, La Pat, U2, de Kift, Beck, Lauren Hill, Spinvis, Dvorzák, Mulatu Astatke. En onnoemelijk veel meer.  




5. Ben je nu iets aan het voorbereiden wat binnenkort de wereld in mag - iets wat je met ons wil delen?


Ja! Achter de schermen werk ik aan een nieuw mailingsysteem en aan de inhoud van de webshop die -ahum- op veel plekken revisie en aanvulling nodig heeft. Zodra dat allemaal loopt & klopt, ga ik weer workshops geven, dat is zó fijn om te doen!
En ik heb erg leuke dromen. Als je me volgt ga je zien of ze uitkomen!



6. Wie is je held, inspiratiebron of voorbeeld?


Mensen die hun droom leven vanuit innerlijke rust, humor, mildheid.

Natuurlijk ook de ‘groten’, de vredige, krachtige leiders-en-werkers-met-visie die we allemaal kennen, maar ook aan sommige van mijn cliënten, die, mét hun beperkingen, steeds stappen blijven zetten om hun leven en omstandigheden te verbeteren. Aan mijn beppe Grytsje (oma), vanwege de liefde die ze uitstraalde. Ik vind steeds weer inspiratie in mijn dierbare, mind-full-e vrienden, familie en kennissen.



7. Heb je nog andere passies naast je bedrijf?


Ik kan totaal opgaan in muziek en dans...


 










...In lekker wat in de aarde wroeten, bessen plukken en meer in m’n tuin. In m’n keuken-experimenten.

Mijn ogen gaan stralen als ik Argentijnse tango hoor, zie, dans.

Wie weet pak ik in de toekomst, naast tango, ook de andere dingen die ik zo graag doe (lezen, films kijken, reizen, zingen) weer op.


Graag tot ziens!

No comments:

Post a Comment