27 March 2013

Interview met Paula van Ecomama

Paula schrijft op haar leuke, sprankelende en inspirerende blog Ecomama over het maken van natuurlijke, milieuvriendelijke en gezonde keuzes als moeder en mens op onze planeet. Zij heeft ook een online gids voor duurzame ideeën en shops, Ecoweetjes.

Take it away, Ecomama!







1. Vertel in je eigen woorden over jezelf en je bedrijf

Vriendin, moeder, zelfstandig ondernemer, schrijver, (gelegenheids-) tuinierder en waardeloze huisvrouw. Mijn passie is de website Ecomama.nl.
Mijn eigen zoektocht naar een zo natuurlijk mogelijke verzorging en opvoeding van mijn kindjes deel ik met de rest van de wereld. Als iedereen meehelpt hebben we straks echt het beste voor onze kindjes zonder in te leveren op comfort. Door onze ervaringen te delen kunnen anderen weer ideeën op doen en kan toch iedereen op haar eigen manier vrouw en mama zijn.


2. Hoe ben je beland in het werk wat je nu doet ?

Tijdens mijn eerste zwangerschap zocht ik naar de beste manier om mijn levensstijl te combineren met mijn zwangerschap. Ik zocht eerst concreet naar tips over vegetarisch zwanger zijn, voor je kindje zorgen 'the natural way' en eigenlijk alles over baby's want ik had werkelijk geen flauw idee. En daarover begon ik te schrijven. Direct kwamen er enthousiaste reacties en sindsdien ben ik niet meer te stoppen.  

Ik heb ontzettend veel lol in schrijfwerk. Dat komt wellicht ook door mijn marketing & sales achtergrond. Maar ik ben ook constant bezig met schrijfcursussen. Zo leer ik steeds beter te interviewen en verslagen te maken. Naast het schrijven voor mijn eigen websites schrijf ik ook persberichten en website teksten voor bedrijven. Dat maakt de afwisseling helemaal compleet. Het voordeel van schrijven is dat het redelijk goed te combineren is met mijn mamadagen. Ook al kom ik toch altijd weer tijd te kort op een dag. Ik heb gewoon teveel zin om veel dingen aan te pakken. Belletje zus, mailtje zo en dan ook nog iedereen dezelfde dag te woord staan tussen de plasjes en fruithapjes door. Dat kan gewoon als je mama-ondernemer bent.



3. Wat is je lievelings gereedschap ?

Mijn laptop! Het is best een oud beestje, maar we brengen erg veel uren door samen. Ik vrees dat mijn smartphone ook tot mijn lievelingsgereedschappen behoort. Ik zou graag willen dat ik kon zeggen dat ik erg handig ben met pollepels en tuinzagen, maar ik vrees dat dat niet helemaal realistisch is.


4. Waar ben je dankbaar voor op dit moment ?

Dat ik zwanger ben van ons derde kindje! Newsflash! Het is nog best pril, maar ik ervaar het wel weer een groot geschenk. En dat mijn hele gezin gezond is, dat is toch fantastisch?! Soms is het bijna beangstigend om te zien wat je allemaal voor geluk om je heen hebt. Daar ben ik heel erg dankbaar voor. Maar ik zie ook graag het geluk in kleine dingen. Een dansende peuter, een knoeiende dreumes of ontkiemende zaadjes in mijn moestuin. Nooit gedacht dat ik zo emotioneel kon worden van die kleine geluksmakertjes.




5. Ben je nu iets aan het voorbereiden wat binnenkort de wereld in mag/wat je met ons wil delen ?

Bovenstaande newsflash lijkt me een heel mooi begin. En de zwangerschap is tevens de reden waarom ik niet al te ambitieus wil zijn op dit moment.  Ook al gaat dat compleet tegen mijn natuur in. Sterker nog, ik vroeg me vorige week nog af waarom ik niet eens wat meer Zuid-Amerikaans zou gaan leven. Genieten van de dag en me niet al te druk maken als iets morgen of helemaal niet gebeurt. Ik zit altijd zo bovenop alles en wil direct alles met twee handen aanpakken. Dan kun je dus al snel heel druk zijn. Tijd voor iets meer bezinning. Dat klinkt simpel. Maar als je me kent...

En ik verklap alvast dat er binnenkort een ledikant by Ecomama komt. Het ledikant heet Zzzlaap en is gemaakt van steigerhout. Je kunt één zijde eruit halen, dan is het een kajuitbed en later een bankje. De verf is 100% natuurlijk. Zo hoop ik een ledikant te ontwikkelen waar kinderen helemaal puur in kunnen slapen.

Zzzlaap kan je (in de toekomst) vinden op www.zzzlaap.nl .


6. Wie is je held, inspiratiebron of voobeeld ?

Ik haal uit heel veel verschillende mensen inspiratie. Dat komt vooral omdat ik mensen intens kan bewonderen als zij zich helemaal overgeven aan hun passie. Neem bijvoorbeeld Kay Poelen, die zo graag wil dat alle kindjes gedragen worden dat ze een eigen draagdoek bedrijf is gestart. Of Manon Gagic, die gifvrije producten bereikbaar wil maken voor iedereen en daarom een webshop met verantwoorde producten is begonnen. Maar ook Ricardo Semler, die vond dat je werknemers beter moet behandelen en dat gewoon toepaste in een miljoenenbedrijf. Of Colin Beavan, die besloot om een milieuvriendelijker leven te leiden en zo No Impact Man werd. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Opvallend is dat het allemaal mensen zijn, die doen. Het begint misschien met denken, maar het gebeurt pas als je doet.


7. Heb je nog andere passies naast je bedrijf ?

Ik ben nogal 'all over the place', dus ik ben snel enthousiast te krijgen. Maar de belangrijkste passies zijn toch mijn gezin en mijn werk. Ik vind vriendschappen ook ontzettend belangrijk. Heerlijk om mensen te hebben met wie je op kun trekken en dan helemaal ontspannen jezelf kan zijn (ook iets om dankbaar voor te zijn). Daarnaast stop ik mijn overige uurtjes met liefde in vrijwilligerswerk voor verenigingen en de peuterspeelzaal. Misschien is dat niet direct een passie, maar ik vind het belangrijk om verenigingen in leven te houden zonder dat het altijd om geld draait. Zo horen we ook met elkaar om te gaan.








2 comments: